GI-viktkontroll


Genom att äta enligt GI-metoden kan du ta kontroll över din egen vikt. GI-viktkontroll.



GI-METODEN

GI-metoden uppfanns i början på 1980-talet och var då den kosthållningen som man rekommenderade diabetiker att hålla. Introduktionen av GI-metoden innebar att man nu slutade att dela in kolhydrater i enkla eller komplexa kolhydrater. Istället började man från och med nu benämna kolhydrater som snabba eller långsamma, beroende på hur lång tid det tar för kroppen att spjälka dem. Denna kosthållning ledde, i de fall övervikt förelåg, nästan alltid till viktnedgång. Allt oftare pratas därför om så kallad GI-viktminskning.

Att äta enligt GI-metoden innebär att man väljer mat som innehåller långsamma kolhydrater, proteiner och fett – i en sund balans. En sådan här kosthållning medför en jämnare blodsockernivå och därmed också långsammare utsöndring av insulin. Vissa lindrigt drabbade diabetiker kan med hjälp av kosten hålla sin insulinnivå jämn och på så sätt undvika att behöva tillföra insulin i form av tabletter. 

Enkelt uttryckt kan man säga att GI-metoden innebär att man undviker vitt mjöl i alla former, ris, potatis och undviker socker.

GI-VIKTMINSKNING

Genom att äta enligt GI-metoden kan du minska din vikt om du lider av övervikt. Detta genom att äta en kost som stabiliserar ditt blodsocker och därmed insulinnivåerna i din kropp. Att därutöver inte tillföra kroppen för stora mängder mat, och mat av "bra" sort, det vill säga långsamma kolhydrater, bra med protein och fett, mycket grönsaker som ger dig vitaminer och mineraler, får du de förutsättningar du behöver för att lyckas med din GI-viktminskning. 

VAD KAN MAN ÄTA?

När du äter enligt GI-metoden ska du äta fem mål om dagen. Vissa dieter eller kosthållningar för viktnedgång är så stränga att de är svåra att följa och därmed blir det också svårt att nå målet att gå ner i vikt. Vill du lyckas med din GI-viktminskning ska du inte hoppa över måltider eller börja svälta dig. Endel människor äter faktiskt för lite för att kunna gå ner i vikt. Det betyder att kroppen tror att det är risk för svält, och sätter på minimal förbränning, vilket gör att kilona sitter hårt på kroppen och är svårare att förbränna. Istället för att gå på svältkost  ska du äta regelbundet och väl sammansatt kost. 

För att underlätta för dig har vi tagit fram menyförslag som du kan utgå ifrån för att skapa din egen gi-meny.

GI-frukostar
GI-mellanmål
GI-luncher
GI-middagar

eller
 

Fyra veckors GI-veckomatsedel

Att lyckas få GI-viktkontroll är en kombination av kost, motion och målmedvetenhet. Vi tror att GI-metoden är en enkel sund och bra diet att minska i vikt av, men även en kosthållning du kan ha med dig och leva efter - hela livet.
 

SUPER-GI

Super-GI innebär att man utöver den vanliga GI-kosten ser till att boosta effekten av lågkolhydratkosten. Detta gör man genom att äta och dricka saker som ökar förbränningen i kroppen men också framförallt har en blodsockerstabiliserande effekt. Här nedan listar vi tips om super-GI livsmedel. 

VATTENLÖSLIGA  FIBRER

Vattenlösliga fibrer som finns i havregryn, bönor och linfrö har en GI-sänkande effekt. Den som har låtit linfrö stå och dra i vatten, för att sedan dricka frön och vattnet för att häva en förstoppning, vet att vattnet för en geléliknande effekt. Vattenlösliga fibrer blir alla mer eller mindre gelélika under matsmältningsprocessen. Gelén som bildas av dessa lägger sig utmed tunntarmsväggen och gör att det tar längre tid för glukosen att komma ut i blodet. 

SYRA

Citron, vinäger, lime och annat surt sänker GI-värdet på maten. Generellt sett kan du tänka - desto surare - desto lägre GI-värde. Balsamvinäger som blivit så populärt att ha i dressingen till salladen är väldigt söt, ersätt den gärna med pressad lime eller citron.

KRYDDOR

Det finns kryddor som sätter fart på kroppens fettförbränning. Exempel på dessa är chili, vitlök, cayennepeppar och ingefära som ökar kroppens egen värmeproduktion och samtidigt bränner kroppen mer fett.  Andra kryddor såsom kanel, muskot, lagerblad, gurkmeja och nejlika sänker GI-värdet på den mat du äter tillsammans med kryddan. Ett riktigt bra tips är att krydda havregrynsgröten på morgonen!

GI-SÄNKARE

Det finns även livsmedel som sänker GI-värdet på maten man äter tillsammans med den. Exempel på det är surdegsbröd, bönor och andra baljväxter, linfrö, havre, korn och nötter. Surdegsbröd sägs vara så effektivt att det sänker GI-värdet även på nästkommande måltid. 

DRYCK

Eftersom syra är GI-sänkande är citron(lime-)vatten en riktigt bra dryck. Vill man dricka något varmt är te att föredra framför kaffe. Både svart och grönt te sänker GI-värdet, och grönt te har för övrigt många andra hälsobringande effekter. På omte.se kan man läsa att det gröna teét innehåller antioxidanter som skydda kroppens celler och DNA mot fria radikaler som kan orsaka cellskador.

LYCKA TILL MED ATT FÅ GI-VIKTKONTROLL!